Kolayca Kelime Ezberlemek - Libertine

Kolayca Kelime Ezberlemek

 İngilizce kelime ezberlemek tam bir işkence, bunun için çok az eforla maksimum sonuç aldığım bir yöntemi sizlerle paylaşmak istedim. 

Yöntemi anlatmaya geçmeden önce bahsetmek isterim ki; kelime öğrenmenin en doğal yolu kelimelerin rastgele bir şekilde karşınıza çıkmasıdır, ingilizce hikayeler, gazete yazıları, sosyal paylaşımlar, başlıklar, iz bırakan cümleler, filmler, oyunlar ve ürünlerin üzerlerindeki yazılar gibi gibi pek çok durumda karşılaştığınız ve öğrendiğiniz kelimeler tam anlamıyla gerçek bir öğrenmedir. Bu şekilde öğrendiğiniz kelimeleri asla unutmazsınız. Bu yüzden dil öğrenmek için yurt dışına gitmek gereklidir. Ana dili ingilizce olan bir ülkeye gittiğinizde zorunlu olarak her yerde ingilizceye maruz kalırsınız, inanılmaz fazla sayıda kelime öğrenirsiniz. Kafanızı çevirdiğiniz her yerde bir kelime olur, tabelalar, uyarı yazıları, reklamlar... kısacası zorunda kalırsınız. Benim birazdan anlatacağım yöntem ise bu kadar kalıcı bir öğrenme sağlayamaz ancak kalıcılığı siz sağlayabilirsiniz. Bu yöntem daha çok yds vb gibi dil sınavları için hızlı bir şekilde fazla kelime ezberlemek içindir. Tabi bu kelimeleri öğrendikten sonra kısa hikayeler, okuyarak, cümleler kurarak kalıcı öğrenmeyi de sağlayabilirsiniz. 


Yöntem:

Kelime öğrenmek için insan beyninin örüntü tanıma özelliğinden faydalanıyorum. Örüntü tanıma; gök yüzündeki bir bulutu köpeğe benzetmenizdir ya da yıldızların düzeninden  bir cezve çıkarmanızdır. Örüntü tanıma karmaşık görüntüleri beynimizin somut varlıklara benzetmesidir. Bu durum istemsiz ya da istemli bir şekilde gerçekleşebilir. 

Şimdi öncelikle kendinize bir liste oluşturun öğrenmek istediğiniz kelimeleri seçin. Ben bunun için bir kitap aldım ve bu kitapta yaklaşık 10.000 kelime var. Kelimeler karışık bir şekilde verilmiş ve her 2 gün için sıradan 50 kelime alıyorum. Öncelikle bu 50 kelimeyi bir A4 kağıda özenli bir şekilde alt alta yazıyorum. Şimdi kelimeleri analiz etme vakti. Bir kelimeyi anlamıyla uyumlu olarak neye benzetebileceğime bakıyorum. Bu bazen bir nesne bazen türkçe bir kelime bazen de aynı anlamda ingilizce bir kelime olabiliyor. Bir örnek vereyim. "Nest" kelimesinin türkçe karşılığı "yuva" demektir. Bu kelime için N harfinin üst kısmına bir kuş yuvası çizdim ve kafamda bu kalıcı bir yer edindi.


Artık nerede görürsem göreyim anında Nest' in yuva demek olduğunu hatırlıyorum. Zaten bir kaç kez hatırlayabildiğinizde tamamen kelime oturuyor. Bir  başka örnek; "elaborate" kelimesinin karşılığı "ayrıntılı, ayrıntılandırmak, detaya girmek" demektir. Bu kelimeyi hatırlamak için başındaki "ela" kelimesini kullandım. Ela bir renktir dolayısıyla bir detaydır bu bana kelimenin anlamını hatırlatmak için güzel bir bağlantıdır. Bu şekilde güzel bağlantılar yakalayarak kelimeleri çok kolay hatırlayabilirsiniz ancak sadece bu şekilde giderseniz bir süre sonra kelime sayısı arttığında karışıklıklar başlayabilir bu nedenle de ben her 50 kelime için şunu uyguluyorum.

2.Adım olarak bu kelimeleri, katlanmış haldeki küçük kağıtların yüzüne yazıyorum ve iç kısmına da anlamını yazıyorum. Bu şekilde kağıdı açmadığımda sadece ingilizce kelimeyi görüyorum kontrol etmek için açıp bakıyorum. Bu kelimeleri bir kutuya doldurup rasgele çekmeye başlıyorum ve ilk adımda uguladığım kelimeleri tanıma yöntemim çalışıyor mu görüyorum hem de bu şekilde hafızam bu kelimeleri bir kaç kez yardımsız bir şekilde hatırladığı için bir süre sonra tanımak için yaptığım bağlantılara ihtiyaç bile duymuyorum. 2 gün sonunda yeni 50 kelime alıyorum ve bu şekilde devam ediyorum. 

Bu şekilde sınava çalışabilirsiniz ama eğer istediğiniz bu kelimelerin tamamen kalıcı olmasıysa, bu yöntemi uygularken bir yandan da kısa ingilizce hikayeler okumanızı tavsiye ederim, böylece öğrendiğiniz kelimelerle karşılaşırsınız ve bu kalıcı bir öğrenme olur. 

İyi çalışmalar ve başarılar dilerim.

Yorum Gönder

0 Yorumlar